Att hitta potentiella kunder, nå ut och sedan få de att bli lojala och återkommande kunder, är en hel process. Och läser du på nätet får du en hel massa olika förslag på vad du bör göra. Kanske känns det hela som en enda stor röra. Men det behöver det inte vara. I den här artikeln får du konkreta tips kring inboundmarketing och att fokusera på kundresan.
Hur du kan använda inboundmarketing
Med inboundmarketing försöker du få kunderna att komma till dig. Du vill fånga deras uppmärksamhet med ett attraktivt företag, produkter eller tjänster. Du försöker synas på nätet genom SEO, är aktiv på sociala medier och använder dig gärna av nyhetsbrev och automatiska utskick.
Kundresan är en viktig del
Kundresan handlar om hela den resa som en potentiell kund gör. Från första interaktion med ditt företag till att de blir en lojal och återkommande kund. För att kundresan ska sluta som du önskar behövs det göras lite ansträngning. Du behöver se till att ditt företag finns där vid varje steg och uppmuntrar den potentiella kunden i rätt riktning.
Det här kan du bland annat göra genom nyhetsbrev och automatiska utskick. Med utskick kan du nå en potentiell kund med rätt information vid rätt tid. Nyhetsbrev är ett smart sätt att påminna om ditt företag och finnas där din kund finns.
Använd en plattform
Om du väljer att använda dig av nyhetsbrev är det en mycket god idé att börja använda dig av en digital plattform som förenklar processen. Med en plattform som är gjord för att skapa nyhetsbrev kan du få till något riktigt lyckat.
Ett bra exempel på en sådan typ av plattform är Paloma. Paloma har flera olika typer av verktyg och funktioner som gör det hela tidseffektivt och snyggt. Planera och strukturera upp din marknadsföring genom smart schemalägging och automatiska utskick.
Det finns som sagt flera olika sätt att hitta flera kunder och behålla de du redan har, men att fokusera lite extra på inboundmarketing och kundresan är ett smart val.